«Έχει κλείσει ο κύκλος ζωής των ομίλων»! Αυτή η ειλικρινής παραδοχή του κ. Γιώργου Παπαντώνη είναι αποκαλυπτική, όχι μόνο για την πορεία των ομίλων αλλά και για τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο μικρός, ανεξάρτητος λιανέμπορος. Ο κ. Γιώργος Παπαντώνης, Πρόεδρος του Ομίλου Αγορών ΑΣΤΕΡΑΣ και Πρόεδρος της SPAR HELLAS, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο ml Market Leader τονίζει ότι «Πρέπει να αλλάξουμε όλοι μας, διοικούντες και στελέχη. Σε διαφορετική περίπτωση θα είμαστε σαν εκείνους τους αγρότες που άλλαζαν τα χαϊμαλιά των αλόγων, ενώ υπήρχαν τα τρακτέρ για τις αγροτικές τους εργασίες, πιστεύοντας ότι προσαρμόζονταν στις εξελίξεις!». Παράλληλα, επισημαίνει ότι «ο καταναλωτής έχει αλλάξει, και εμείς για να τον ακολουθήσουμε πρέπει να τον προσεγγίσουμε διαφορετικά».
Ο κ. Παπαντώνης θεωρεί ότι ο μικρός, ανεξάρτητος λιανέμπορος πρέπει να ενταχθεί σε ένα διεθνές group με στοχευμένη στρατηγική, όπως η SPAR HELLAS, που προσφέρει αναγνωρισιμότητα, τη φιλοσοφία της λειτουργίας ενός σύγχρονου καταστήματος, τη φιλοσοφία της σύγχρονης αντίληψης για τον καταναλωτή. Ειδικά για τον κλάδο του λιανεμπορίου εκτιμά «ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να αλλάξει η καταναλωτική δαπάνη, και δεν πρόκειται να διαφοροποιηθεί άμεσα ακόμα και με αλλαγή του πολιτικού σκηνικού».
Κύριε Παπαντώνη, μετά τις ανακατατάξεις του 2018 στην αγορά του λιανεμπορίου, το 2019 είναι μία απαιτητική χρονιά;
Το 2018 ήταν μια μέτρια χρονιά για το λιανεμπόριο. Ουσιαστικά υπήρξε αναδιάρθρωση στην αγορά, με ενίσχυση ή αποδυνάμωση των βασικών «παικτών». Είναι αλήθεια ότι η εταιρεία Σκλαβενίτης, εμφάνισε δυναμική ανάπτυξη και ενσωμάτωσε πιο γρήγορα τον τζίρο των νέων καταστημάτων. Αυτό το γεγονός ξάφνιασε την υπόλοιπη αγορά! Επίσης, επειδή «έχει καεί όλο το λίπος», το 2019 από πλευράς κατανάλωσης θα είναι μία δύσκολη χρονιά.
Ουσιαστικά, η πρώτη στην κατάταξη λιανεμπορική θα βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης και μεγέθυνσης, αλλά με πιο αργούς ρυθμούς. Οι επόμενοι στην κατάταξη θα βρίσκονται σε προσπάθεια αναδιάταξης, με πιο επιθετική πολιτική, με επέκταση δικτύου ή ακόμα και με οργανωτικές/δομικές αλλαγές. Όμως, όλη αυτή η κατάσταση της μη γρήγορης ανταπόκρισης στα προβλήματα της οικονομικής κρίσης, φανέρωσε μία μεγάλη αδυναμία: το λιανεμπόριο χρειάζεται να βρει διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας με τον καταναλωτή.
Το λιανεμπόριο, λοιπόν, πρέπει να εκσυγχρονιστεί…
Κανένας δεν περίμενε ότι η κρίση θα έχει μεγάλη διάρκεια. Γι’ αυτό και οι λιανεμπορικές, που πίστευαν ότι η επιθετική πολιτική θα τις έβγαζε από το πρόβλημα, απέτυχαν. Δυστυχώς, η κρίση μόλις είχε ξεκινήσει και δεν τους επέτρεψε να ανέβουν προς τα επάνω. Όμως, από αυτήν την κατάληξη διαπιστώσαμε πως η επιθετική πολιτική δεν αρκεί αν δεν συνδυαστεί με δομικές αλλαγές.
Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το λιανεμπόριο;
Είναι αλήθεια πως το λιανεμπόριο αναπτύχθηκε απότομα και δεν περιόρισε τα λειτουργικά κόστη. Ακολούθησε μία πεπατημένη: αυτή των παροχών από τους προμηθευτές. Αυτό είναι ένα μοντέλο που στηρίζεται στον δανεισμό, είτε αυτός προέρχεται από τις τράπεζες είτε από τους προμηθευτές. Όμως, αυτό το μοντέλο δεν έχει μέλλον. Αν για παράδειγμα οι προμηθευτές αποφασίσουν σήμερα να δώσουν ίδιες παροχές σε όλες τις λιανεμπορικές, τότε όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις θα καταρρεύσουν!
Οι λιανεμπορικές έχουν προσαρμόσει τα κόστη τους, ειδικά όταν γιγαντώνονται, με βάση τις παροχές της βιομηχανίας. Αυτό είναι το πρώτο, σοβαρό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσει το λιανεμπόριο. Να δει τις επιχειρήσεις πρωτίστως ως οργανώσεις οικονομίας κλίμακας και δευτερευόντως καινοτομίας και παραγωγής ιδεών.
Επίσης, πρέπει να προσεγγίσουν τον σύγχρονο καταναλωτή, με διαφορετικό τρόπο. Ο καταναλωτής προτιμά πλέον νέες, διαφοροποιημένες κατηγορίες προϊόντων αλλά και νέους τρόπους προσέγγισης των σ/μ. Δυστυχώς, ακόμα και οι μεγαλύτερες λιανεμπορικές δεν έχουν προσαρμόσει τη γκάμα τους και τη στρατηγική προσέγγισης. Μάλιστα, το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που παραμένουν ακόμα στη λογική «κυνηγάω τις παροχές».
Πιστεύετε ότι θα συνεχιστεί ο κύκλος των εξαγορών;
Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, βλέπουμε ότι σήμερα δεν υπάρχει το 50% των αποκαλούμενων μεγάλων λιανεμπορικών της τελευταίας δεκαετίας! Δεν γνωρίζω αν από αυτές που συγκαταλέγονται ανάμεσα στις 10 πρώτες σήμερα, πόσες και ποιες θα βρίσκονται στον επιχειρηματικό χάρτη και την επόμενη δεκαετία! Επίσης, λείπουν ακόμα περισσότερες από τις μικρότερες λιανεμπορικές αλυσίδες. Όμως, στη συγκεκριμένη κατηγορία των μικρών επιχειρήσεων υπάρχει ένα πλεονέκτημα: δεν υπάρχουν barriers to entry. Επομένως, μπορούν να δημιουργηθούν εύκολα νέες εταιρείες. Από αυτές τις μικρές επιχειρήσεις κάποιες θα εξελιχθούν και θα γίνουν επιχειρήσεις με τζίρο 1 ή 2 εκατομμύρια, κάποιες θα γίνουν μεγαλύτερες και θα αναπτύσσονται ή θα πουληθούν. Ουσιαστικά θα επικρατήσουν τρεις τάσεις:
- Διεύρυνση της αγοράς με στόχο την αύξηση του μεριδίου, αλλά από άλλες κατηγορίες/αγορές, π.χ. food to go, ιχθυοπωλείο, αρτοπωλείο κ.λπ.,
- Οι μεγάλες λιανεμπορικές θα προσπαθήσουν να αυξήσουν το μερίδιό τους, μέσω εξαγορών,
- Οι μικρότεροι θα αναπτύσσονται μέσα από πιο οργανωμένα groups, όπως η SPAR.
Ποια πιστεύετε ότι είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ανταγωνισμού;
Είναι σαφές ότι περνάμε σε μια άλλη φάση στην αγορά. Οι σημαντικοί «παίκτες» της αγοράς, όπως η Ahold Delhaize και η Lidl, θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο χρησιμοποιώντας την πολυκαναλική επικοινωνία με τον τελικό καταναλωτή. Σ’ αυτόν τον τομέα βρίσκονται πολύ μπροστά απ’ όλους τους υπόλοιπους λιανέμπορους. Επίσης, πιστεύω ότι η εταιρεία Σκλαβενίτης έχει να λύσει ακόμα αρκετά θέματα, όπως π.χ. τον γρίφο της ενσωμάτωσης, αλλά γρήγορα θα κάνει βήματα και προς αυτήν την κατεύθυνση, της πολυκαναλικής επικοινωνίας.
Είναι, επίσης, σαφές ότι ο καταναλωτής έχει αλλάξει, και εμείς για να τον ακολουθήσουμε πρέπει να τον προσεγγίσουμε διαφορετικά. Δεν αρκούν πλέον τα μέσα που χρησιμοποιούσαμε στο παρελθόν. Σήμερα, μπορούμε να είμαστε σε επαφή μαζί του, ανά πάσα στιγμή και με διαφορετικό τρόπο.
Για παράδειγμα, η online υπηρεσία δεν αποτελεί μέχρι στιγμής σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς μας. Οι καταναλωτές μπορεί σήμερα να ψάχνουν την καλύτερη τιμή on line, αλλά αγοράζουν από το φυσικό κατάστημα. Η τάση αυτή σταδιακά θα αλλάξει, ειδικά από τους νεότερους καταναλωτές.
Εμείς στη SPAR HELLAS πρέπει να ακολουθήσουμε μια πιο στοχευμένη προσέγγιση, μεγάλης έντασης και φυσικά διαφοροποιημένη. Διαφορετικά θα είμαστε όλοι ίδιοι. Στη SPAR HELLAS μπορεί να μην έχουμε ακόμα να πούμε ένα story, αντίστοιχο των πρώτων στην κατάταξη «παικτών» της αγοράς. Όμως, μπορούμε να επικοινωνήσουμε την παγκόσμια φιλοσοφία της οικογένειας SPAR: ότι ο καταναλωτής βρίσκεται στο κέντρο. Ταυτόχρονα, αναδεικνύουμε το steep telling του κάθε ανεξάρτητου λιανέμπορου και των συνεργατών του στην περιοχή που δραστηριοποιείται.
Όλοι οι καταναλωτές δεν είναι ίδιοι, π.χ. υπάρχουν οι συνταξιούχοι, οι καταναλωτές που ακολουθούν τις τάσεις για υγιεινή διατροφή με λιγότερη ζάχαρη ή trans λιπαρά ή καταναλώνουν προϊόντα χωρίς γλουτένη. Στόχος μας είναι να εξυπηρετήσουμε όλες αυτές τις κατηγορίες. Κάθε πελάτης έχει ονοματεπώνυμο και είναι μια διαφορετική ιστορία. Αυτό το σημείο είναι και βασικό πλεονέκτημα των επιχειρήσεων/μελών μας: η προσωπική επαφή του ιδιοκτήτη με τους πελάτες.